دانش‌بنیان| فناوری توسعه یافت و گندم با کارایی بالا به افزایش کیفیت نان کمک کرد

دانش‌بنیان| فناوری توسعه یافت و گندم با کارایی بالا به افزایش کیفیت نان کمک کرد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 79604
توسعه فناوری اصلاح ژنتیکی تولید یک نوع گندم را رقم زده است که ضمن برخورداری از قابلیت کشت در شرایط یک‌بار آبیاری، کیفیت پخت نان را افزایش می‌دهد.

سیروس محفوظی مدیرعامل پیشگامان آذر زرکشت ایرانیان با بیان این‌که بومی‌سازی دانش تولید این نوع گندم از یک دهه پیش آغاز و اکنون به مرحله‌ تجاری‌سازی رسیده است گفت: گندم آذران، رقمی دومنظوره است و می‌تواند در شرایط تنش خشکی در استان‌های غرب کشور که اقلیم سرد و معتدل دارند یا نواحی که با مشکل آب دست و پنج نرم می‌کنند، محصولی پربار ارائه بدهد.

این شرکت موفق به اصلاح و تولید ارقام و لاین‌های گندم پر پتانسیل و دارای مقاومت نسبت به بیماری زنگ زرد با کیفیت نانوایی خوب برای مناطق دیم اقلیم‌های سرد و سرد معتدل شده است.

 

25 درصد برتری نسبت به ارقام گندم رایج

پایین بودن پتانسیل عملکرد دانه، ضعف کیفیت نانوایی، حساسیت به بیماری زنگ زرد و خوابیدگی در مناطق دیم اقلیم معتدل سرد با بارندگی مناسب از مشکلات عمده ارقام گندم رایج در مناطق دیم استان‌های غرب کشور و مناطق مشابه است. این شرکت دانش‌بنیان، نیازهای حوزه غذا و نان را با تولید این رقم گندم پساخ گفته است.

از مزیت‌های گندم رقم آذران می‌توان به قابلیت کشت در اراضی دیم با بارندگی مناسب در اقلیم معتدل سرد غرب کشور و قابلیت کشت در شرایط یک‌بار آبیاری تکمیلی اشاره کرد، همچنین این گندم از تیپ رشد بینابین مایل به نیمه بهاره نیز برخوردار است.

نیمه مقاوم در برابر بیماری زنگ زرد، متحمل به تنش خشکی و کم‌آبی، دارای دانه‌درشت و سفیدرنگ و کیفیت نانوایی خوب از دیگر مزیت‌های این محصول دانش‌بنیان است.

رقم آذران حاصل از دورگ گندم رقم حیدری با یک لاین گندم (مصنوعی) و متحمل به تنش خشکی و کم‌آبی است. از نظر عملکرد نسبت به ارقام رایج در دیم اقلیم‌های سرد و سرد معتدل توانسته تا 25 درصد برتری عملکرد داشته باشد؛ برتری این محصول به خاطر تغییر ژنتیکی آن است و روش کاشت مشابه ای با بقیه گندم‌ها دارد.

افزایش کارایی گندم و صرفه‌جویی در مصرف آب

این گندم مختص تولید نان است و می‌تواند باعث افزایش راندمان گندم در کشور شود و همچنین به‌صرفه جویی در آب نیز کمک می‌کند و مانع خروج ارز هم می‌شود.

مدیرعامل پیشگامان آذر زرکشت ایرانیان با اشاره به اینکه در سال زراعی ۹۹-۹۸ در کرمانشاه با انجام آبیاری محدود و با یک‌بار آبیاری در بهار، میانگین عملکرد ۶۸۰۰ کیلوگرم دانه در هکتار گزارش شده است، افزود: این رقم مناسب کشت در اراضی دیم اقلیم معتدل سرد با بارندگی مناسب استان‌های غرب کشور (کرمانشاه، کردستان، لرستان، آذربایجان غربی) و سایر مناطق مشابه است.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
گندم‌های مقاوم به خشکی مصرف آب کشاورزی را کاهش می‌دهد
گندم‌های مقاوم به خشکی مصرف آب کشاورزی را کاهش می‌دهد
99/03/12 - 11:46
زمینه بهبود کیفیت چرخه تولید و ورود فناوری به حوزه گندم آرد و نان فراهم می شود
زمینه بهبود کیفیت چرخه تولید و ورود فناوری به حوزه گندم آرد و نان فراهم می شود
95/11/17 - 11:55
کمک به تولید نان‌های غنی با فرآوری سبوس غلات
کمک به تولید نان‌های غنی با فرآوری سبوس غلات
95/07/28 - 11:51
بیشتر بخوانیم